Nyhetsbrev #4 Avdelningsledare

Nu är det bara drygt en månad kvar innan vi scouter i svenska kontingenten, vuxna och ungdomar, ledare och deltagare, IST och CMT, åker iväg på årets största äventyr.

Nedan finns lite information om saker vi behöver ha klart innan avfärd. I och med att resan närmar sig så kommer också mer detaljerad information om resor m.m. Det några saker ni som avdelningsledare behöver agera på om ni inte redan prickat av dessa från att-göra-listan. 
 

Unga talespersoner

Den svenska kontingenten har på vår resa med oss 15 stycken deltagare som är utbildade unga talespersoner. Scouterna har under många år utbildat unga talespersoner för att kunna berätta om Scouterna i media på olika sätt. Till världsscoutjamboreen har vi specialutbildat ett fantastiskt gäng ungdomar som lärt sig prata om både Scouterna och världsscoutjamboreen. 

De unga talespersonerna finns på alla spår och på workplace kommer vi i spårgrupperna att lägga upp en lista med namn och avdelning så att ni vet vilka som finns just på ert spår. I varje spårs TMT finns en kommunikationsansvarig som har kontakt med alla unga talespersoner på det spåret och det går alltid bra att kontakta den personen om ni behöver få tag i dem. De kommer också att sköta våra officiella Instagram- och Snapchatkonto under resan.

Fyra av våra talespersoner är dessutom Global ambassadors vilket innebära att de kommer att ha ett särskilt uppdrag under jamboreen att filma, fota och blogga.

Vi vill gärna att det är våra unga scouter som syns i media och finns det tid att ordna så är det i första hand våra unga talespersoner som ska uttala sig.
 

Parental consent

När det gäller blanketten Parental consent så är det stora flertalet helt klara med vår standardmall. Det är det påskrivna originalet som respektive sammankallande AL ska ha med sig till USA (och vara beredd att visa upp när det kan behövas, speciellt gäller det vid ankomsten till USA).

För de som INTE ska åka med gruppen hem utan exempelvis stanna kvar i USA och semestra med familjen gäller följande: ni som är avdelningsledare kommer överens med vårdnadshavare om en upphämtningstid. För att underlätta för er planering så rekommenderar vi att det sker antingen på morgonen eller på kvällen. När det är gjort kontaktar ni Service-funktionen genom att maila jamboree@souterna.seMed överenskommelsen som grund kommer ni få en anpassad parental consent-blankett som ni skickar till vårdnadshavare. Den ska fyllas i och lämnas tillbaka, i original precis som övriga parental consent-blanketter, till er avdelningsledare innan avresa.

Det är lämpligt att bli helt överens senast direkt efter er andra förträff, helst senast den 7 juni, så att vi hinner med att både ta fram det anpassade dokumentet och ni avdelningsledare hinner få det ifyllt och underskrivet av vårdnadshavare.
 

Rumsfördelningen

Glöm inte att skicka in den kompletta listan på hur avdelningen vill bli incheckad på de olika boendena, namn per rum tilldelat, senast den 7 juni till service-funktionen. Maila till jamboree@souterna.se
 

Reseinformationen

Alla avdelningar kommer att få en uppdaterad reseinformation utskickad 11 juni.
 

Utbildning 

Förträffar, check – och nu då?
Vi har nu haft båda våra förträffar med alla avdelningsledare och dessutom har alla AL-team (snart) haft er andra förträff med avdelningarna. Vi som inte varit med på plats har på distans och med glädje fått följa hur ni på olika sätt valt att omsätta utbildningsmaterialet för deltagarnas kurs Leda patrull – jamboree edition i handling. Det är verkligen så häftigt att se vilka upplevelser ni skapar för era deltagare!

Så vad händer nu? Precis som vi berättade om i höstas pågår utbildningarna hela vägen fram till att vi åter landar i Sverige efter vårt stora äventyr. (Det specialdesignade utbildningsmärket för Leda avdelning – jamboree edition får ni i slutfasen utbildningen). Ert främsta stöd för den här perioden är handboken som ni fick under avdelningsledarförträff 2, en uppdaterad version laddas upp på WorkPlace innan det är dags för avresa. Innan avresan kommer vi också skicka ut en sammanfattning av er utbildning, Leda avdelning – jamboree edition, som ett stöd för att reflektera och minnas det ni gjort och lärt er det gångna året.
 

Safe from harm och code of conduct 

Alla vuxna i svenska kontingenten ska inför resan och jamboreevistelsen ha genomfört Scouternas trygga möten-kurs och arrangörernas safe from harm-kurs.

Utöver dessa utbildningar finns en code of conduct som alla ska följa, den är framtagen av lägerorganisationen i Nordamerika och gäller för hela vistelsen i USA, både rundresa och jamboreen.
Safe from harm och code of conduct har en “no touch policy” som innebär att vuxna inte får ha någon kroppskontakt med barn, samt en policy som säger att man alltid ska vara två ledare tillsammans med barn (detta är samma policy som i vår egen trygga möten). I safe from harm-kursen får du mer information om dessa frågor.

Syftet med safe from harm och code of conduct är att förebygga att barn ska bli utnyttjade av vuxna och att undvika att ledare ska bli anklagade för övergrepp.

Om safe from harm och code of conduct inte efterlevs under jamboreen kan man förvänta sig att en av lägrets stewards (lägervärd) reagerar och tar med sig ledaren för ett samtal.

Det är viktigt att ALLA deltagare känner till att safe from harm och code of conduct finns och gäller.Om du ännu inte gjort kursen så är det hög tid att påbörja den. Du kan göra den del för del om du inte kan avsätta 2 timmar på raken.

Trygghetsinformation till vårdnadshavare

I mitten av juni kommer alla deltagares hushåll få ett A4-vykort hemskickat till sig med information om hur man kontaktar svenska kontingenten och Scouterna. Primärt önskar vi att vårdnadshavare går via Scouternas telefonväxel eller jamboree@scouterna.se för att söka kontakt. Detta för att inte ni som AL ska behöva ta emot dyra telefonsamtal mitt i natten eller när ni är ute på aktiviteter. Det går alltid att få tag i svenska kontingenten men det är bra om icke-akut kommunikation också sker på ett praktiskt och ordnat sätt. Alla kontakter kommer så klart inte gå denna väg men vi önskar sprida dessa kontaktvägar som den första linjen in i kontingenten för frågor.

Tänk: Det har aldrig varit så nära avfärd som nu!

Hälsar
Kontingentledningen

(oss når du alltid via jamboree@scouterna.se)

Du gillar kanske också...